Museotaksvärkki

Museotaksvärkillä on oma bloginsa, jota Hanna Jaakola päivittää säännöllisesti:

KÖYLIÖ-SEURAN MUSEOTAKSVÄRKKI LEADER-HANKE

TIEDOTE 1.6.2017

Köyliö-seura ry:n Museotaksvärkki-hanke tallentaa ja päivittää köyliöläistä aineellista kulttuuriperintöä talkoohengessä. Hankkeen tavoitteena on päivittää Tuiskulan Torpparimuseon, Räisälä-museon, Yttilän Museokoulun sekä Köyliön kappeliseurakunnan esinekokoelmat ja -luettelot tähän päivään.

Työtä on runsaasti, joten talkoolaisten merkitys ja apu on hankkeelle erityisen tärkeää ja tavoitteenamme on yhdessä turvata köyliöläisen kulttuuriperinnön säilyminen. Tiedossa on esimerkiksi riukuaitataksvärkki, jonka yhteydessä uusitaan mm. Tuiskulan Torpparimuseon pihamaan riukuaita. Lisäksi järjestämme esinevalokuvaus- ja esineinventointitalkoita.

Lisätietoja Museotaksvärkki-hankkeesta:

Hanketyöntekijä Hanna Jaakola, puh. 0442439633 museotaksvarkkihanke@gmail.com

Hankkeen johtaja Mikko Eskola, puh. 044 3080803.

Esinevalokuvauksen talkoopäivät järjestetään Tuiskulan Torpparimuseossa:

Pe                 2.6.                klo  09 - 15 Täynnä

Ma                 5.6.                klo  09 - 15 Täynnä

Ke                 7.6.                klo  09 - 15 Täynnä

Pe                 9.6.                klo  09 - 15 Talkoolaisia tarvitaan

Ma                 12.6.              klo  09 - 15 Talkoolaisia tarvitaan

Pe                 16.6.              klo  09 - 15 Talkoolaisia tarvitaan

Ma                 19.6.              klo  09 - 13.30 Talkoolaisia tarvitaan

Ke                 21.6.              klo  09 - 13.30 Talkoolaisia tarvitaan

Ma                 26.6.              klo  09 - 13.30 Täynnä

Ke                 28.6.              klo  09 - 13.30 Talkoolaisia tarvitaan

Esineiden valokuvauksesta vastaa alan ammattilainen Jaakko Ojala. Jokaiselle talkoopäivälle tarvitaan kaksi vapaaehtoista, jotka avustavat esineiden liikuttamisessa, kirjaamisessa, esineiden numeroimisessa sekä puhdistamisessa. Hanketyöntekijä Hanna Jaakola on paikalla inventoimassa. Loppukuun talkoopäiviin tarvitaan mahdollisesti useampikin talkoolainen. Talkoissa tarjolla ainakin kahvia ja pientä purtavaa.

Ilmoittautumiset talkoisiin: Hanna Jaakola, museotaksvarkkihanke@gmail.com  puh. 044 2439633, soittamalla työaikaan tai tekstiviestillä työajan ulkopuolella.

RIUKUAITATAKSVÄRKKI TUISKULAN TORPPARIMUSEOLLA:

Kurssin vetäjänä toimii Veikko Salo. Kurssi on ilmainen ja kaikille avoin. Omat työvaatteet, vesuri ja/tai kirves ja reipas työmieli mukaan. Seuran talkoovakuutus on voimassa alle 80-vuotiaille.

Ilmoittautumiset talkoisiin: Hanna Jaakola, museotaksvarkkihanke@gmail.com  tai

puh. 044 2439633 pe 9.6. klo 12 mennessä.

Kurssipäivät:

sunnuntai 11.6. klo 10-15, aloitus Tuiskulan Torpparimuseolla, josta siirrytään metsään kaatamaan ja karsimaan riukuja. Metsässä nautitaan Tuiskulan Kotikolon kahvit ja eväsleivät.

tiistaina 13.6. klo 18-22, Tuiskulan Torpparimuseolla vanhan aidan purkua ja uuden tekoa. Talkookahvit.

torstaina 15.6. klo 18-22, Tuiskulan Torpparimuseolla vanhan aidan purkua ja uuden tekoa. Talkookahvit.

Kurssilaisten määrästä ja innostuksesta riippuen voidaan talkoita pitää muinakin ajankohtina. Esimerkiksi aitatolpat olisi hyvä hiiltää sunnuntai-illalla tai maanantaina. Talkoisiin tarvittaisiin myös yksi talkootraktori ja peräkärry riukujen siirtoon.

HEINÄKUUSSA ESINEVALOKUVAUKSET SIIRTYVÄT YTTILÄN MUSEOKOULULLE:

Ensimmäisiksi talkoopäiviksi on sovittu ti 4.7. klo 9-15 ja ke 5.7. 9-15.

Päiviä sovitaan kesäkuun aikana lisää, joista ilmoitamme myöhemmin blogissa ja yhdistysten sivuilla ym. Talkoopäiväien suhteen otamme myös heinäkuun osalta ehdotuksia vastaan.

Esinevalokuvaustalkoita jatketaan kesäteatterikauden jälkeen Tuiskulan Torpparimuseolla. Syksyllä ja mahdollisesti talvella esinekuvauksia järjestetään Räisälä-museolla ja tarvittaessa myös Yttilän Museokoululla.

Digitalkoolaisia kaivataan myös kuvatiedostojen numeroimiseen sekä myöhemmin, kun kuvat siirretään Köyliön valokuva-arkistoon.

HANKE OSALLISTUU AVOIMET KYLÄT TAPAHTUMIIN 10.6. ESINE-ESITTELYIN:

Tuiskulan Torpparimuseolla klo 12 ja Yttilän Museokoululla klo 14.

Esittelyissä kerrotaan lyhyt tarina inventoinneissa esiin tulleista mielenkiintoisista esineistä.

Esine-esittelyjä järjestetään muutama lisää loppukesän aikana.